har en teori: man rör inte cyano då sprider den sej.

Det är mycket möjligt. Fragmentationsspridning är ett mycket populärt sätt att sprida/föröka sig vad gäller alger, speciellt filamentbaserade alger såsom Oscialltoria som vi pratar om här.

Det är ytterligare en anledning till varför man bör göra ett stort vattenbyte när man bökat omkring i akvariet och putsat rutor/rullat alger/fluffat växter osv.

Men den som vill döda Cyano snabbt är det som Azur säger antibakteriella medel (FungiStop, Silverkolloid eller Erythromycin t ex) som gäller. Eller total mörkläggning som vill ha ett billigare alternativ. Cyanos är mycket känsliga för mörkläggning.

Saker som brukar gå hand i hand med Cyanoodling: Låga ljusnivåer, Bös/mulm, låga syrenivåer, ammonium (omätbara nivåer) och låga nitratnivåer.

När dom väl blommat upp så tar det väääldigt lång tid av extrem stabilitet för att dom ska gå bort av sig själv. Det tog säkert ett halvår i ett low-tech jag hade där jag aldrig var och pillade. Det stora problemet hos mig var förmodligen låga kvävenivåer och nästintill obefintlig ljus vilket gjorde att det i princip bara var Cyano som kunde överleva.