Azur skrev:Jovisst, och håller man dem med låg täthet i stora inredda akvarier så är de säkert inte känsligare än nån annan fisk från samma område - som t.ex. scalare eller apistogrammor. Fast det är ju inte så discus hålls, och det är hållningen som enligt mig gett arten rykte att vara svår.
Jag menar, klämmer man in 10-20 stora rovfiskar i ett oinrett 540 liters kar och göder dem stenhårt med ultrakraftigt foder ungefär motsvarande att släppa en Big Mac i akvariet per dag, bör man inte vara förvånad att sjukdomar lätt sprider sig, att minsta störning kan döda fisken, att man behöver göra dagliga vattenbyten, att man behöver UV-filter... och allt annat skit som kommer med extremt intensiv, industriliknande, rationell, fiskhållning.
Men du kommer ju inte ifrån att de i naturen lever med de vattentemperaturerna....även om man håller dem parvis i stora akvarier så skall de ju vara "svåra" att få till lek vid lägre temp. samt att de drabbas av sjukdomar, likadant har jag upplevt det med mina fjärilsciklider, de tynade bort och dog om temp. understeg 25 grader ungefär...nu däremot har jag haft fjärilsciklider som lekt i mitt tätbefolkade sällskapsakvarium, men då vid en temp. på c:a 25-26 grader....