hej!

No2=Nitrit. biladas bland annat av fiskskiten och är mycket giftigt för fisken
No3=Nitrat nyttobakterier i karet bryter ner nitriter till mindre giftiga nitrater
KH=Karbonathårdheten. du behöver ett stabilt KH värde för att få ett stabilt Ph värde
Gh=Totalhårdheten, totalhårdheten består av kalcium och magnesium.

vad det har för inverkan på vattnet?.. nitrit och nitrat ska du inte kunna mäta i ditt vatten eftersom dom är giftiga. höga nitritvärden får man ofta i ett nystartat akvarium med väldigt få nyttobakterier. nyttobakterierna bryter ju som sagt ner nitriten.

ph:t är antigen surt,neutralt eller basiskt .
du kan höja och sänka ph och kh på många sätt, tex genom att lägga i rötter för att sänka eller lägga i något som innehåller kalk för att höja.
lägger du i en rot sänker du både ph och Kh, lägger du i nåt med kalk höjer du både ph och kh.

hur det ska vara i ett SA akvarium kan du först komma på vad du vill ha för fiskar, sen kan du kolla på artbeskrivningen vad dom olika fiskarna har för krav, men väldigt många (om inte alla?) vill ha surt till neutralt vatten och väldigt mjukt.

OBS.ni får gärna rätta mig om jag har fel för jag är inte säker på det jag skriver, men jag hoppas att nåt blev rätt i alla fall :)