Jag har också haft problem med ojämt flöde mellan bakgrunden och det är väldigt lätta att underskatta genomströmingen. Numera är min standardlösning att silikona fast myggnät i plast bakom insugshålet när jag använder filtermatta som 'raster', då kan jag också rengöra filtermattan utan att riskera att fiskar simmar in bakom. Problemet ökar ju med tiden då filterbiten du har i insugshålet samt kuberna blir igensatta och filterbiten som sitter i insugshålet kan ju behövas göra ren varje vecka.

Ett eller flera raster är att föredra men matta kan man ju dölja enklare samt skräddarsy storleken på.

Jag brukar också lägga pumphuvudet på botten i akvariet bakom bakrunden och sedan dra en slang mellan pumpens utblås och utblåset genom bakgrunden. I vissa fall har jag även satt en slangklämma modell större så att jag kan strypa utblåset. Jag har provat lite olika varianter med att låta en del av vattnet blåsa ut bakom bakgrunden med det funkar ofta dåligt.
Lägger man pumpen på bottenglaset är det lämpligt att lägga en bit filtermatta eller några kluttar silikon för att slippa oljudet och vibrationer.