Låter som en jättekul idé! Jag föreslår att du börjar med att läsa på lite om akvariehobbyn, dels så du får klart för dig om du vill ha salt- eller sötvatten och dels om du är genuint intresserad av att ge dig in på ett sånt här stort projekt. Tycker det skulle vara rätt svårt innan man ens vet skillnaderna mellan söt- och saltvatten och ungefär vilken utrustning man behöver. Finns mycket bra info på nätet. =)

Saltvattensakvarier är krångligare och betydligt dyrare än dito sötvattten, vilket väl är huvudanledningarna till att de flesta pysslar med sötvatten. Å andra sidan är saltvattensakvarier fantastiskt vackra.

En annan sak som jag tänkte på är att akvariet bara skulle bli 30 cm brett. Kanske blir svårt att få plats med växtskogar och andra gömställen för fisken? Jag har själv ett 45 cm brett akvarium som rumsavdelare och det tycker jag nästan är på gränsen till för smalt ibland, eftersom det inte finns någon "baksida", det är "framsida" på båda långsidorna, om du förstår hur jag menar.

Lycka till med allt!