Nu har jag tagit reda på detta med guppyutställningar i Sverige... så här ligger det till.
Varje land får minst ordna en utställning vart tredje/fjärde år.. oftare om man haft utställare som nått framgångar. I Sverige är det få som skickar fiskar till dessa internationella utställningar, brukar vara några stycken till varje. Därför får Sverige så få poäng och då utställningar sällan.
Det ordnas ngt man kallar Em i guppyodling.. det ordnas tävlingar i flera länder i Europa och vissa länder med många framgångsrika odlare får då många tävlingar. Dessa utställlningar är oftast kombinerat med dessa utställningar som sedan följer tävlingen.
Så var det sist det var EM i Sverige och jag kom ihåg fel... det var hösten 2005 det var sista gången.. Rälnar man då så blir det tidigast år 2008 det blir nästa gång. Ska Svenska guppysällskapet ordna en utställning 2008 så måste man ansöka om detta senast i augusti.
Det är kostsamt att ordna dessa utställningar, det behövs internationella dommare som kommer och kostnaderna är stora med resor och uppehälle. Det ska också finnas en lokal mm.
Som Erik Rune säger.. efter tävlingen så är det utställning och på sista dagen så har man möjlighet att köpa fiskar.
Hösten 2005 så hade vi 100-tals vackra utställningfiskar från hela Europa att sälja och de kan man få för en billing peng.. Är intresset stort så är det auktion är det mindre så blir det fast pris/fisk. Sist hade vi för mkt fiskar och för få som ville ha så vi hade snarare ett problem att bli av med alla fiskar och vi som var med och hjälpte till fick till slut ta hem mkt fisk då vi inte hade nog med folk som var intresserade.
Problemet är att man tävlar i princip bara med hannar... man ställer ut hannar i en grupp med 3 fiskar som ska bedömas som grupp och vara lika.. så det finns gott om hannar men nästan inga honor. Det förekommer också en del honor på utställningar/tävlingar men få odlare skickar honor så det är ofta få fiskar.. så man kan få tag i bra hannar, men svårt att få tag i honor till dem så gäller att man har ngt lämplig hemma att para med..
Vildformer som Erik Rune också pratar om tävlar man inte med, men på sista utställningen hade jag haft med mig 3 olika vildformer för besökarna att få se på och jämföra hur de ser ut som vildform.. detta var det ett ganska stort intresse runt och de grupperna med vildfomer jag hade med mig fick snabbt nya ägare.
Vi som pysslar med guppy har ofta ngn vildform hemma.. även om man kanske mest har odlingsformer så inom Svenska guppy sällskapet går det också hitta vildfomer eller Poecilia Scandinavia som är en utmärkt förening för de som är intresserade av vildformer av ungfödare.
Om det finns de som är intresserade av detta med hur man kan tävla med guppy vad man bedömer och hur detta går till kan jag försöka ge mig på att berätta lite om det ngn gång.
Hälsn Robban
edit : såg frågan om privat import.. Jag har aldrig testat detta, men vet att flera odlare i bl.a Tyskland säljer fisk på dett viset till Sverige om man är intresserad.. men kostnaden brukar vara ganska hög. I Sverige odlas det mest de mindre odlingsformerna, så är man ute efter Dubbelsvärd, Lyrstjärt, Undersvärd, rundstjärt o liknande så finns det bra material i Sverige. Triangelstjärt är inte lika mkt odling på i Sverige men visst finns det en del som håller på även med det. Men är du på jakt efter ngt speciellt så kan du höra av dig,, kanske jag vet ngn som just håller på med den typen av odlingsform...