Leonard skrev:
Funkar Pomacea bridgesi bra i ett växtakvarium med CO2 (pH 6-6.5, KH 4) om man matar med brocoli? Jag har haft 3st i det karet nu i 3dagar och de verkar än så länge trivas bra, men skalet tar väl rätt lång tid att "fräta" sönder? Skulle Brocoli hjälpa? Eller funkar det överhuvudtaget inte i ett växtkar med CO2?

Jag skulle ju kunna ha i bikarbonat eller kalk, men då förändrar jag pH:t och KH:t, så att jag inte kan mäta CO2-värdet, det vill jag inte!

Hej,

Dina bridgesi kan tugga på finbladiga växter i brist på annan mat (exempelvis en flytväxt kallad "andmat" kan de äta), men kan inte äta växter i normala fall. För dina växter är det med andra ord ingen fara. I ett mjukt och surt vatten så kommer tyvärr dina snäckor att få eroderat skal med tiden även om du ger dem bästa möjliga kalciumrika mat. Det är det yttre höljet på skalet (proteinhöljet) som skadas och därefter eroderas det underliggande kalket. Egentligen är det mest ett, för betraktaren, utseendemässigt problem såtillvida att skalet inte eroderar så pass att det blir hål igenom (leder till att snäckan dör). Med kalciumrik mat så kan du se till att de hela tiden kan fortsätta bygga på sitt kalklager men proteinlagret (där även snigelns skalfärg syns) kan aldrig återbildas när det väl försvunnit.

MVH

Sabina