pg_luttan skrev:Hur mycket vatten ska man byta och hur ofta?
Salt ska ju vara bra att ha i, hur mycket och hur ofta?
Även bikarbonat, hur pass viktigt är det att botten är ren från avföring och annan smuts? Det blir väl nåt ämne om det inte är ordentligt rent som inte är bra för fiskarna? Hur ofta ska jag fylla på med det?
Hej Emelie!
Jag har ett 220 liters kar. Där byter jag ca 30% varannan vecka. I mitt 50-liters byter jag 15-20% varje vecka.
Salt har jag inte i alls, vad jag har förstått är det nog inte så många som har det. En del fiskar, tex. corydoras mår ju heller inte bra av salt i vattnet.
Bikarbonat har jag förstått att man har för att höja Ph, inget annat.
Vad gäller avföring och smuts så ska du låta det vara, särskilt nu i början, senare kan du slamsuga lite försiktigt om det ligger i drivor.... :D "Skiten" behövs för att bakterienedbrytningen ska bli bra, så du ska absolut inte vara för renlig och hålla på och tvätta filter och sand och så. Läs mer här på Zoopet, jag kan inte förklara så bra... [:o] Ämnet som inte är bra för fiskarna heter Nitrit och uppstår tex. om du börjar med för många fiskar på en gång eller om bakterienedbrytningen störs på något annat sätt, tex. överdriven rengöring. Köp ett dropptest för Nitrit, det kan vara det som dödar dina fiskar.