jarinen skrev:Ok , det är synd om de delfiner som blev så respektlöst behandlade i videon. När det gäller fisk och det marina så tror jag inte hanteringen av fisken är det stora problemet utan att vi håller på att fiska ut haven i rasande takt, sen behöver vi inte bekymra oss om hantering, det finns inget att hantera.
Det här med dålig hantering av djur kommer att fortgå så länge man bedriver näring på detta, konsumentpåverkan genom att sluta äta kött och dylikt ska man hålla på med om man finner att man mår bra av det och ens samvete funkar bättre men det kommer aldrig vara lösning på problemet. Först när vi törs ifrågasätta vårt levnadssätt (marknadsekonomin) kan vi börja försöka hitta en lösning på detta, en politisk lösning. Jag vet, "man skall väl kunna bedriva ansvarsfull näring", nej, jag tror inte det, det ligger i sakens natur att allt skall effektiviseras och då kommer djurens väl i kläm.
Haven vet vi är utfiskade inom en nära framtid men ändå så diskuterar vi hur elakt man minsann dödar delfiner som är så söta och dessutom anses intelligenta.
Mvh Jari
Ett bra inlägg, synd att jag inte skrev det själv.. :p
I en liknande tråd skrev jag att man ska akta sig för att ge djuren mänskliga egenskaper och känslor. Jag fick såklart svaret att det inte alls var så att man gjorde det.. Men det är ju det vi gör hela tiden och jag också. Visst tycker jag mycket mer synd om en söt kossa eller delfin än vad jag tycker om en en strömming som en yrkesfiskare råkar trampa på!
Ett annat exempel är några inlägg om slaktmetod i denna tråd. Varför skulle det vara lindrigare för djuret att bli skjutet i skallen än att få halsen avskuren? Sannolikt är det precis tvärtom om bara kniven är väldigt vass och risken för att göra fel är mindre. Men visst verkar tanken på allt blod som sprutar ut otäckare..
Djurhållningen kan nog bli bättre även med marknadsekonomi hoppas jag, för den lär vi ha ett bra tag. Det är vi som är marknaden och det är vi som väljer vilket kött vi köper, eller om vi inte köper kött alls.