Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vad är en lycklig ko enligt dig? En lycklig gris?[/COLOR][/FONT]

En ko som får leva med sin flock och får vara utomhus och beta. En ko som inte är framalvad för att producera 10 ggr mer mjölk än vad som är naturligt. En ko som inte blir fråntagen sina kalvar och en ko som inte dödas efter bara några år eller tom månader. Kan även tilläga att köttkor i Sverige är antagligen de jordbruksdjuren som har det bäst så länge de får leva. Men sen kommer ändå slakten.

Grisar har det inte alls lika lätt som korna. De flesta grisarna får inte vara ute och böka, utan hålls inomhus i stinkande byggnader och får leva i boxar under förhållanden som jag inte skulle önska min värsta fiende.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Alla djur lider inte. Långt ifrån! Majoriteten lever värdiga liv på sina gårdar där de är en del i en ekologisk näringskedja, så har det varit sedan tidernas begynnelse. De allra flesta bönder är det på grund av sin kärlek för djur, natur och miljö. Att vara bonde med djur är sannerligen inget vanligt arbete, det är ett kall! Vilken annan vettig människa går upp innan tuppen vaknat för att se hur djuren har det? För att se hur torrt det är i skogen, för att röjja sly osv? Dessutom för ynkliga pengar?[/COLOR][/FONT]

Alla djur lider vid slakt. Och många djur lider hela sina liv. Mest lider nog kycklingarna och värphönorna. Men även många grisar och mjölkkor har det för jävligt. Det vanligaste är väl att man blir bonde för att ens föräldrar var bönder och man tar över gården. Jag är medveten om att det är många bönder som tycker om att arbeta med djur, annars hade de givetvis inte gjort det och jag anklagar inte heller bönderna för att vara onda och blodtörstiga. Men hela systemet bygger på att djur betraktas som produktionsenheter. Det är en motsägelse att ha ihjäl någon man bryr sig om. En motsägelse som bara kan leva vidare för att man är van vid en världsbild där det är det normala.

Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag äter kött och jag föder också mina barn med kött. När du uttrycker dig som du gör ovan så är det ett personligt påhopp på alla som äter kött!! Det måste du förstå! Det är knappast ett uttalande som omvänder köttätare till veganism i alla fall. Så vill du missionera får du ändra din marknadsföring ;)!

[/COLOR][/FONT]

Missionera? Usch vilka ord ni använder :( Det är inte min mening att hoppa på någon. Jag tycker det är viktigt att skilja mellan sak och person och behandla alla med respekt. Omvända köttätare? Nä jag tror inte jag har den makten. Men jag kan inte låta bli att diskutera det när någon tar upp frågan.