malun skrev:Gör en blandning som blir ca 4-4,5L så slipper du allt för stor "tom" volym.
Det man bör tänka på är att det kan i bland bubbla över om man har fyllt för mycket, har man en tvättflaska är detta inget problem för akvariet men det är ju lite halv äckligt att göra rent grejorna efter.
Vill man ha läckage fritt så är nog det bästa att använda någon form av slangnippel som genomföring. Jag använder avsågade luftningsnipplar för bromsok som jag drog fast med en bult på insidan. För att få en stabil infästning sattes den i sidan strax under hålet på en 5L dunk, annars hade det om inte annat varit svårt att få dit bulten.
Det är helt klart värt att lägga ut några tior på få en bra genomföring så slipper man allt förmycket kladd med silicon och lim. Jag använde luftningsnipplar för att det blev några över efter att ha renoverat bormsarna på bilen och de har den fördelen att de har gängor, men jag är rätt säker på att det finns mer "riktiga" genomföringar i akvariebutiker eller byggvaruhus.
Om man vill göra det "traditionellt" med slang genom korken rekomenderar jag att man väljer flask/dunk med en stor kork, då det är betydligt lättare att tätta än en vanlig 1,5L petflaskekork, som är rätt liten.
jag använder också bromsrör och nipplar från bilar, funkar skitbra. Har provtryck och det finns inget läckage alls.:)