Alt. 1 är bäst ja :) Någonstans där ingen har varit förut. Själv föredrar jag att ha rätt tjocka skinnhandskar på mig när jag introducerar djur, för att snabbt kunna gå emellan utan att vara orolig att få fingertoppar avbitna. Buren låter bra, men självklart är det ju bäst att gå efter "ju större desto bättre". Enligt "burräknaren" (vet inte om du har hört talas om den) kan du ha upp till 5 råttor i den. Att släppa in de direkt till varandra i buren kan gå om du känner dina råttor väl och du vet att de inte är elaka mot nykomlingar. Det sämsta alternativet skulle jag säga var alt 3 då de hellre skyddar reviret genom gallret... Att hålla fram en ny råtta så att de andra får lukta på den genom gallret, kan lätt sluta med ett jack i nosen.

För mig har det inte kunnat gå bättre med de introduceringar jag haft! Har knappt blivit ett enda pip (förutom Westmale som är riktigt gnällig i vanliga fall också..) och inget bråk alls.

Det är bra att du tänker byta mat, då blandningarna man köper ofta är lite för feta. Sockerfri müsli brukar vara en bra grund :)