batski skrev:
Då skulle det inte födas upp några djur för köttproduktion.

Om människor inte åt kött skulle de ändå behöva äta ;) Så man skulle lägga om sin produktion till mat som det skulle efterfrågas.

Som sagt om det inte fanns nån efterfråga på kött skulle det inte produceras kött. Gödningsämnen, oljor, biobränsle kan man få fram av annat än döda kroppar.

Jag tycker att du missar poängen. För många människor lever av djurhållning för att kunna lägga ner bara för att inte människor vill äta köttet. Sannolikheten för att de kommer att ställa om sin produktion mot andra målgrupper är överväldigande, tycker jag.

Skinnet går fortfarande att sälja, eller ska vi sluta med skor också? :) Köttpriset kommer att gå ner så varför inte göra biobränsle av det? Mer spannmål kommer att efterfrågas, så varför inte göra gödning av köttet? Etc, etc...

Som sagt, köttpriset kommer att gå ner - ännu mer kött behöver produceras för samma vinst! Vem har då tid och råd att bry sig om hur de mår?

Det är vi konsumenter som efterfrågar KRAV odlad mat, kläder som inte producerats av barnahänder, etc. Det bästa vi kan göra för djuren tror jag är att efterfråga kött som har producerats på ett "humant" :) sätt. Att sluta äta kött är en dålig lösning för mångas hälsa, dvs de som inte klarar av eller har råd att skaffa sig alla näringsämnen kroppen behöver utan kött-tillskott i kosten.

Men den som inte vill äta kött ska naturligtvis inte göra det.