Matsvin skrev:
Jag har både Endler och guppy.

1. Endler trivs flera tillsammans. Jag köpte 3 st och fick så småningom flera hundra stycken...

2. Samma som vildguppy.

3. Har ej provat, men kamphanarna skiljer sig åt mycket sinsemellan i beteendet, så det kan funka med en kamphane men inte en annan!

4. Södermalms Akvarieaffär på Söder, Akvariekällar'n nära Odenplan (Upplandsgatan/Frejgatan, ny akvarieaffär!).

5. Har Endlers i flera olika akvarier, några går med bara Endlers, några med dvärgsvärdbärare, några med Limia perugiae, och resten med Xenotoca eiseni, ett par palettciklider samt siamesiska algätare.

6. Jag tycker att 20 liters är alldeles för litet, men funkar ett tag. Personligen tycker jag att de bör ha lika stort som guppy, minst 50 - 60 liter helst, för honornas skull. Endlerhanar funkar utmärkt i 20 liters, men inte de stora Endlerhonorna...

7. De funkar säkert utmärkt bra med små snälla fiskar som små tetror, barber, rasboror och även med platy, molly, corydorasmalar, Otocinclus osv. Ej med vanliga svärdbärare.

8. Bör ej heller hållas med guppy för de korsar sig. Endler är supertrevliga fiskar!!

/Matsvin.

ojdå, flera hundra? :confused: hur gick det till:p
men får väl prova ifall det fungerar,men ska köpa ett till akvarium innan dess, ett på ca 45-50l fungerar det inte, ja då kan kampfisken flytta till det akvariumet och fungerar det, ja då har jag ett yngelkar eller ja nått åt det hållet... :p
åh, tack så mkt för akvarieaffärs-tipsen! det uppskattas!
tack så mkt för svaret!