solbacka skrev:Jo, den är sann..fast mjölkkor måste vara ute på sommaren (tack astrid lindgren). De föder sina kalvar uppbundna och de tas bort på en gång.. råmjölken spara till kalven och resten hälls ut, för kon ger så mycket mjölk så hon skulle kunna föda många kalvar..sedan får kalven "mjölkersättning".
En del kor går i "lösdrift" och de har det lite bättre.
Många slaktsvin/kor/köttdjur går på spalt och då kan de inte ha halm att gå på för då åker inte bajset ner mellan springorna. Skiten ska trampas ner.
Men djuren i sverige har det endå bra..om man jämför med andra länder...
Tuppkycklingarna mals ner levande det är helt sant, hörde det nyss från en jobbe-kompis som jobbar extra innom höns"näringen"...
Jag skulle säga delvis sann. Jag är uppfödd på gård med grisar och kor för köttproduktion. Korna har det kalas med stora ängar och där de flesta åkrar också har en skogsdel där de kan gå upp och ta skydd vid regn. På vintern står de inne på gummimatta med sågspån eller halm på (att ha kor ståendes på spalt är nog förbjudet enligt lag i sverige tror jag)
Grisarna har också ett helt ok liv tycker jag. När suggorna skall grisa får de komma till speciella stora boxar där det läggs i extra mycket halm just för att suggorna skall kuna "boa" lite innan de föder.
Jag tycker att ni drar alla bönder över en kant. Jag vet få personer som är mer djurvän än min pappa. På våren går han upp minst en gång per natt och är ute och kollar om det är några kor som föder. Isf så är han där och övervakar att kalven hittar till mamman och kommer igång med ätandet. Han lägger dessutom otroligt mycket tid på att övervaka djuren så att det inte är individer som mobbas eller liknande. Dessutom så jobbar exprimenterar han med att ha inne/utedel för grisarna så att dom kan välja. Dock är inte grisar så positiva till att vara ut och frysa på vintern.
Med detta säger jag inte att det ser ut såhär överallt och inser inte minst problemen med transport av djur som är horribel. Men jag tycker att det är taskigt att måla upp en bild av att alla bönder är djurplågare.