Jag blir jättetacksam för all hjälp jag får, även om jag inte lyckats lösa problemet än. Jag använder slamsugare och tar från botten, men gräver inte runt för mkt i sanden p.g.a. allt snack om bakterier.
Jag vet tyvärr inte vad de använde för tester, då de bara fick en (ren, ursköjd, medelfri) bytta vatten som jag använd för förvaring av fiskar som var olyckliga (trasiga fenor etc), osså gick de iväg och testade.

Njet, jag har inte hällt i biostarter varje gång, utan enbart de två första, men det var en bra poäng du gjorde då jag faktiskt inte tänkt på det. Nu har jag haft karet i typ två månader, så det var alltså runt 5-6 veckor sedan jag hade i det där sist.

Däremot har jag kollat mina lysrör, som ligger på 30W st (och är två), och försökte plocka ut det ena. Det var bara det att de är kopplade på ngt dumt jefla vis så man inte bara kan ha en.

Jag har även kommit fram till att jag har en Eheimpump, jag postar en länk till en sådan jag har:

http://cgi.ebay.de/EHEIM-2012-innenfilter_W0QQitemZ140074381713QQihZ004QQcategoryZ77655QQrdZ1QQcmdZViewItem

Det är alltså inte min på bilden, utan en likadan (Eheim innerfilter 2012 80, 230 volt). Mitt filter ser rätt slitet ut dock.

Kan dessa två saker på ngt sätt påverka?

Jag har en plastkåpa över hela karet som hör till, men jag ska ta och skaffa myggnät imorrn som jag kan fästa på ngt vis, så fiskarna får luft utan att kunna hoppa ur och utan att katterna får för sig att fiska upp dem.
Idag dog för övrigt min fina vackra killihane. :(