erikthur skrev:Däremot kallar vi inte de andra killi-arterna för perenner.
;)
Kul att bli idiotförklarad. Tack för det. [B)]
Får väl svara med samma mynt:
Faktum är att för vanliga dödliga människor så betyder orden så som visas här:
[COLOR=#333333]ettårig(annuell)[/COLOR]
[COLOR=#333333]tvåårig(bienn)[/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2]flerårig(perenn)[/SIZE][/COLOR]
[COLOR=#333333][SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2][COLOR=#000000]Eftersom Normans Lampöga är ettårig så förstår inte jag varför den inte kan betecknas som annuell. Annuell betyder just ettårig. [/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]
Hade den varit tvåårig så kunde man kalla den bienn.
Hade den varit flerårig så kunde den betecknas som perenn. Uttrycket perenn förknippas vanligen med växter men kan användas i andra sammanhang, t ex detta hämtat ifrån Skoldata:
"Hösnuva
Detta är den allra vanligaste formen av allergi och annan överkänslighet. Orsakas av en allergisk inflammation i näsans och ögonens slemhinnor. Den kan vara säsongsbunden eller perenn s.k. året runt snuva. Hösnuva orsakas så gott som helt av pollen medan den perenna kan bero på allergen i miljön som finns året runt som t ex kvalster och djurlämningar".
[SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2][COLOR=#000000]Alltså kan man kalla en flerårig fisk för en perenn fisk - om man nu känner för det. Finns absolut inget språkligt fel i detta. [/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=3][COLOR=#333333][SIZE=2][COLOR=#000000]På samma sätt kan en ettårig fisk kallas för annuell - oavsett om den simmar omkring i en vattenpöl som torkar ut då och då. Är fisken ettårig så är den annuell. Oavsett om det är Normans lampöga eller en sällsynt kortlivad brax.[/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE][/COLOR][/SIZE]
Att sedan killienördarna gett orden en eventuell annan betydelse i sitt interna fackspråk är en helt annan sak. Det kan ju knappast förväntas att någon annan vanlig dödlig akvarieägare ska kunna detta. Själv undviker jag att använda mig av mitt eget yrkes fackspråk när samtalet ligger på en annan nivå. Jag tror att "konstigrej" både förstod och blev nöjd med det enkla svar han fick av mej, även om det kolliderade med hur du tolkar ordet "annuells" betydelse.