Jag är inne på samma som Katharina, att du kanske råkat droppa någon droppe olika på testerna. Annars skulle det vara väldigt konstigt.
Så antingen har du mycket eller lite nitrit, vilket vet vi inte säkert. Om salt i normalfallet ska tillsättas tvistar de lärde om. Men nu har du nitrit, och då är det hur som helst viktigt att tillsätta salt. Det skyddar fiskarnas slemhinnor. Dosera 1 tsk / 50 l RENT vatten. På förpackningen står det 1 tsk / 50 l vatten varje vecka. Vilket skulle innebära att salthalten stiger allteftersom. Knappast förbrukas denna saltmängd varje vecka.
Jag råder dig att göra delvattenbyte. Du behöver däremot inte göra rent filtret eftersom du gjort det alldeles nyss, det är där som de nyttiga bakterierna ska frodas och hjälpa dig bli av med nitriten. Gör inte rent filtret för ofta, och aldrig i samband med vattenbyte.
Nitrivec har jag fått lära mig att man inte kan överdosera. Kanske man kan det, men då måste det vara i väldigt höga doser...? Vi körde åtminstone dubbel dos dagligen när akvariet var nystartat. Vi hade också nitrit, när den var borta så slutade vi med Nitrivec. Idag hällde jag i, pga att ett filter var igensatt och var tvunget göras rent. Kanske onödigt, men det kan ju knappast skada.
Vita prick vet jag för dåligt om, låter någon annan svara på det.
Hur nystartat är karet förresten?