Jag menar givetvis inte att djurplågaren ska få "hålla på" över huvud taget, lika lite som jag anser att kvinnomisshandlare eller droglangare ska få hålla på alls. Men om man ökar antalet poliser totalt så tycker jag sen att det är Polisen (som givetvis är helt klart mest insatt i ämnet av oss alla i landet) som i varje enskilt fall får ta ställning till vad som just nu ska prioriteras. Därför: jag tycker inte att det är nödvändigt att inrätta en speciell djurpolis, utan önskar att polisens resurser skulle ökas så pass mycket att det räcker till alla akuta brott, vare sig det handlar om djurplågeri eller spritsmuggling.
I slutänden kommer det alltid finnas tillfällen då polisen tvingas prioritera mellan olika fall. Om de samtidigt skulle få in en akutanmälan om en våldsam gruppmisshandel på stan och en akutanmälan om omfattande djurplågeri i t.ex. en hundgård och de bara har tillräckligt med poliser närvarande att ta hand om det ena fallet så tycker åtminstone jag att människomisshandeln ska gå före. Så om de poliser som råkar vara tillgängliga just för tillfället har blivit utbildade med inriktning som "djurpoliser" och kanske därför inte fått lika mycket utbildning inom t.ex. hur man psykologiskt behandlar aggressiva människor så vore det ju tragiskt om de då istället åker iväg till de plågade hundarna istället för att försöka rädda de stackars pensionärerna som håller på att mista livet. (För att bara ta ett drastiskt exempel)
Slutsats för det här inlägget: öka antalet poliser och polisens resurser - låt Polisen (som är mest påläst och kunnig i ämnet) bedöma hur resurserna ska fördelas.