Jag är sugen på att skaffa mina första ciklider! Men jag behöver tips, det finns så sjukt många och det snurrar bara runt i huvvet av all information! :p

Förutsättningar:

Karet är på 250 liter, Ph ligger mellan 6 och 7, jag vill gärna ha en hel del växter, mina corydoras och ancistrus måste få vara kvar och jag skulle gärna vilja komplettera med en stim typ tetror.

Jag skulle vilja ha antingen typ 3 hanar och sex honor av någon mindre ciklid eller typ 1-2 hanar och 3-5 honor av någon mellanstor. De får absolut inte vara skygga för jag vill se dem utan att behöva sitta blick stilla i 10 minuter som med mina corydoras. De får hemsk gärna vara gul-orange-röda eller blåa men inte för hysteriskt färgglada som paletter eller brun-grå trista. Det gör inget heller om de inte är alltför svåra att odla...

Finns det någon fisk som passar in på denna beskrivning och klarar alla mina knäppa krav? [:o]

Låter som det akvariet jag ska starta om några veckor, fast mitt kommer vara 275 liter. Tetror, ett gäng corydoras och någon ancistrus stämmer i alla fall, sen blir det mest troligt ett par av "Röd hantelciklid" och några fjärilsciklider. I din info-ruta vid inlägget står det Gbg/Ale - om du kollar hos Ciklidhobby i Nol finns otroligt vackra Röda hantelciklider! Har inte lyckats hitta någon bild på dem någonstans, vare sig i böcker eller på nätet, men de påminner om diskus men blir inte lika stora. De har typ orange bottenfärg med rött mönster på.