[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Vi köpte Råda svart blästersilikat till ett av våra akvarier. Vi valde den för att den var så fin (motsats till grov), för att den var svart (snyggt tycker vi) och för att vi skulle ha våra corydoras kanei däri. Efter en månad eller tre så var det precis som om alla skäggtömmar hade skavts ned och corysarna håvades över till ett annat akvarium med biltemas blästersand i istället. Utav tio fick vi tag i sju, de tre andra trodde vi hade vandrat vidare till fiskhimlen. När vi sedan fick problem med cyano som vägrade ge sig i den svarta sanden bestämde vi oss för att byta sand i det akvariet. När vi då röjjer upp all inredning så hittar vi de tre sista, nästan med obefintliga skäggtömmar. Vid jämförelse med de andra sju som hade fått byta akvarium så var dessa mycket mindre och smalare. De sju som hade flyttat hade fått fina skäggtömmar. För mig var detta bevis nog på att den svarta sanden bara är snygg och inte den som är bäst för fiskarna. Min bedömning...
I ett annat akvarium har vi svart diabassand, denna är lite rundare men väldigt lätt så det går knappt att plantera något i den. I denna sanden har corysarnas skäggtömmar inte skadats.
Jag vill absolut inte slå ner dig i skorna och säga att du gjort ett dåligt val. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Svart sand är jättesnyggt tycker jag så nu har jag det i två av mina räkburkar för att räkorna skall synas lite bättre.[/COLOR][/FONT]