Drakulla skrev:
Ursäkta om jag lägger mig i lite. Tänkte bara tala om hur man odlar seriöst på bettor. Själv har jag två Plakat kullar just nu.

Ska man para en hane ska han aldrig gå ihop med flera honor, endast en!

Mellan 10-15 cm vattenhöjd brukar vara lagom och ca 27-28 grader varmt när man odlar. Lite gömställen för honan, lite växter och inget grus alls.

Hanen brukar ofta bygga ett skumbo på 1-2 dygn. När det verkar stort nog, först då är det dags att släppa i honan. (Jag brukar ha min hona i en glasskorsten som jag har henne i. Hanen ser henne men kommer inte åt henne.) När hon väl släpper till, vilket kan dröja, så kan de kramas i flera timmar och hon släpper då ägg i flera omgångar. Hanen och ibland honan fångar upp äggen och lägger dem i skumboet. När hanen är klar så jagar han ofta iväg honan. När hon börjar gömma sig då är det läge att ta upp henne till ett annat kar.

Sen börjar det tuffa jobbet med att fånga upp alla ägg som ramlar ner från boet och blåsa upp dem igen. Det kan ta upp till två dygn innan äggen kläcks. Hanen ska inte tas bort då utan först när ynglena blir frisimmande, dvs 1-2 dygn senare. Han passar alltså de färdigkläckta ynglena som ramlar ner från skumboet. Han lägger tillbaka dem igen. Så håller den stackars hanen på om och om igen.

Ynglena klarar sig på infusorier ett litet tag, sen ger man dem gärna micromask, vinägermicromask och sedan nykläckt Artemia, helst 2 ggr/dan.

Det brukar ta upp till 3-4 månader innan man kan urskilja hanarna från honorna. När det börjar bli lite bråk är det dags att dela upp hanarna i varsina kar. För att se vilka avelsfiskar man ska ha kvar så får man nog kolla runt halvåret och då kan det vara läge att sälja av lite bettor.

Är ni nyfikna titta in på min zoon där det ligger massa bilder och information om Kampfiskar.

Ingen fara, bara bra att någon berättar närmare, jag har aldrig parat dem utan bara läst om det, och detta var ett tag sedan därav felaktigheterna i tidsangivelserna exempelvis 6 dagars skumbobyggande [vilket visserligen är uppgiften jag har fått av en annan bettaodlare ;)].

När det gäller att ha många honor så tänkte jag mest rent sällskapligt och inte precis vid parningen :) Men i ett 112litersakvarie så borde allt en hane och en 4 honor må väldigt toppen, ingen av honorna kommer bli sönderstressade och hanen känna sig som en tupp.

Sedan så sa vi ju i stort sett samma sak :)

Fast jag måste dessutom tillägga att speciellt den grön metallic-honan du har i ditt galleri här var fantastiskt läcker! :D