Jag provade torv i filtret en gång... ett paket! :o Det blev jätte mörkt, efter 4 vattenbyte över 5 dagar tog jag ut det.
Nu har jag 3dl i en påse hängande i ena hörnan, men ska nog prova filtret igen.
Hur svajjigt det blir har en hel del att göra med kH, lågt kH och man får lite svajjigt, högt kH och det är stenstabilt.
Jag får 7.5 i pH i stort sett hur jag än gör, det enda som räcker längre än till nästa förmiddag är CO2.
Fosforsyra körde jag innan, men la ner det för jag fick för mig att det främjade alger.
Nu provade jag fosforsyra igen förra veckan, och fick en liten fin julklapp i form av tråd alg explosion, så nu är det nerlagt igen.
Vattenbyten är bra när karet är i balans, dessutom finns det 3 miljoner åsikter om det.
Personligen fick jag rådet av en discus odlare att byt bara 10% var 9:e dag och senare mer.
Så fort jag började med det kom filtren i balans och nu kan jag göra 45-50% i veckan utan problem, oftast byter jag dock inte mer än 25-30% i veckan för att sen göra 45-50% var 3:e vecka.
Nytt vatten = bra för växter = bra tillväxt på fisk, om karet inte är i balans är det så här.
Nytt vatten = bra för växter = bra för fiskar = bra för eventuella gifter = BRA FÖR ALGTILLVÄXT