Mona skrev:Om man ska ha ett stim med pansarmalar - ska dessa då vara av samma sort eller kan man blanda flera olika pansarmalar i samma stim?
Jag har två jätesöta pandapansarmalar och de har precis fått ett akvarie med jättemjuk fin sand i. Jag inbillar mej säkert, men de ser lyckliga ut när de nu gräver ned nosen och bökar runt som små grisar. Nu tänkte jag skaffa fyra till, men undrar alltså om jag kan ta någon annan art.
/Mona
Ragdolls, Ancictrus D & Kardinaltetror
http://www.janitasdesign.com/softspot
Jag tycker absolut att du ska skaffa fler av samma art. En anledning är att det helt enkelt är snyggare. En annan anledning är att det är mer "naturligt". Olika corydoras arter kan stimma med varandra om deras teckning är mycket lika men de stimmar alltid bäst med sin egen art. Vissa Corydorasarter struntar i varandra helt, så risken finna att du får två som ligger i ett hörn och två i ett annat och det är ingen höjdare eftersom det är en stimfisk, minst 5-6 tycker jag att du ska har av samma art innan du skaffar några andra arter.
Corydoras bildar ibland hybrider men inte alltid. Dock är just panda extremt "het på gröten" och har du andra arter med pandan finns det risk att de korsar sig med varandra.