Jag vill använda biobollar för att ha en god genomströmning i filtermaterialet under längre tid utan underhåll/rengöring. Jag har har ett filter med 20 liters volym som jag hoppas skall räcka för att få tillfredställande storlek på fästytan för bakterierna även med användandet av biobollar till ett 500l akvarium (verklig genomströmning ca 1800-2200 l/h).

Min "hobbyteori" utifrån det jag försökt lära mig om biologisk filtrering bygger på att det genom den goda genomströmningen av hela filtermediet som bättre konstruerade biobollar förhoppningsvis ger, minskas risken för igensättningar som i sin tur skulle kunna bilda döda/bakrerieovänliga områden. Jag har förvisso för avsikt att även använda en lätt åtkomlig grovkorning filtermatta som förfilter bakom en modul i akvariet, vilken jag kan rengöra enkelt vid behov.

Jag lägger absolut ingen prestige i ovanstående "teori" så om någon inte tycker att mitt resonemang stämmer är jag tacksam för upplysande information från er mer erfarna akvarister! :)