Själv tycker jag JBL:s Denitrol är den bästa bakteriekulturen på marknaden. Det du kan göra om du har tillgång till ett annat filter som går i ett välinkört akvarium är att ta filterskit därifrån ochhälla i den i ditt nystartade akvarium vid filtretsinsug. Då får du en bra bakteriekultur.
Tänk på att varje gång du byter filter eller filtermaterial är akvariet att bretrakta som praktiskt taget nystartat.
Beroende på var du bor är även ett vattenberedningsmedel att rekommendera, både vid uppstart och vid varje vattenbyte. Själv tillsätter jag alltid vattenberedningsmedel för säkerhets skull. Dessutom har jag hört att vattnet i Gbg desinfeseras med kloramin, vilket inte går att lufta ur och är i längden skadligt för fiskarna. Tyvärr har det blivit allt vanligare med kloramin i kranvattnet.
Nu vid uppstart är ett nitrittest att rekommendera. Det är även bra att veta vad du har för KH och pH i ditt akvarium. Dessa tester använder jag regelbundet både innan och efter vattenbyten.
Ett annat test jag använder är nitratestet. På så sätt kan jag kolla att det finns tillräkligt med näring i vattnet (10-20 ppm), utan att nitrathalterna blir för höga för fiskarna (>40 ppm). Men om du byter 50% av vattnet och tillsätter en fulldos PMDD varje vecka behöver du inte mäta nitratet.