Batski:
Ännu en tråd att diskutera dödandet och nyttjandet av djur, fast ur en annan vinkel... Vad kul! =)
Först vill jag inleda med utfiskningen av världshaven:
Ett stort problem med fisket är att när den sker i storindustriell skala, tas endast en liten del till vara som människoföda. Om jag inte minns helt galet kan det vara så lite som 25 % som vi äter upp själva! Resten går bl. a till foder åt grisar och kycklingar. Helt åt h-lvete, enligt min mening!
Utöver den rena energiförlusten när "fisk blir till gris", är det också ett enormt bekymmer för många fattiga familjer längs exempelvis den afrikanska kusten. De kan i många fall inte längre fånga fisk för dagen.
Detta beror inte bara på att haven damsugs på fisk - fiskeredskapen förstör även i så hög grad att många habitat och lekplatser går förlorade.
Så vidare till dödandet av djur (i detta fallet fisk):
Naturligtvis hyser inte fisken en dröm (i den mån de nu kan drömma) om att dras upp med krok och få en klubba i pallet så den kolar vippen. Fiskens instinkter pekar sannolikt mot att i första hand överleva så den kan reproducera sig. Lika lite önskar råbocken några gram bly i bröstet, eller kycklingen att bli nackad.
MEN - är det inte så att levande alltid har dödats för att bli mat åt andra? Och vore det inte för att Homo sapiens sapiens (och våra förfäder) från början hade dödat och ätit - och ätit kadaver också för den delen - hade vi nog inte varit så framgångsrika som art som vi är och har varit. Och utan den framgången hade vi inte suttit här och diskuterat på Zoopet, vilket ju hade varit förbenat tråkigt!
Man kan ju framhäva det oetiska i att döda - men då blir ju den djupare filosofiska frågan "vad är etik"? Och om nu människan är en djurart (vilket jag hävdar) - vad är det då som gör det mer oetiskt för oss att döda än vad det är för exempelvis en katt?
VALET! ropas det då i kör. En katt kan inte välja - det kan människan! Förvisso - men vi hyser fortfarande (åtminstone större delen av jordens befolkning) jaktinstinkter. Och om det naturliga beteendet inte är omoraliskt hos en katt, så är det inte det hos en människa.
Jag hävdar att när det gäller att taga djur av daga är det helt i sin ordning - så länge man tar till vara på så mycket som möjligt (om det inte handlar om skyddsjakt). Således är ren troféjakt/-fiske förkastligt. Naturligtvis är även avlivandet av sjuka eller skadade djur även det i sin ordning.