Jag har aldrig odlat C. adolfoi men har i alla fall odlat en del andra Corys som liknar C. adolfoi både till utseende och beteende. Den hör inte direkt till de svåraste arterna. Ett akvarium på 30-50l blir lagom, inredningen är inte så viktigt men jag brukar köra med ett tunt lager (~1cm) med sand 1-2mm (ej vasst), en javaormbunke, lite javamossa och en flytande lekmopp. Som filtrering använder jag ett simpelt - men effektivt - svampfilter. Eftersom arten knappast hör till de svåraste så skulle jag skippa i torrperiods-simuleringen och hoppa direkt på regntidperiods-simuleringen. Börja med att mata med allmöjligt trevligt t.ex. mygglarver, cyklops, artermia, grindalmask etc. etc.. Dock så får man inte övermata på dessa foder eftersom de kan vara väldigt fettbildande, utan mata med tablettfoder eller vanligt upplöst flingfoder varannan dag eller så. Ett vattenbyte i veckan är lagom för att hålla vattnet fräscht, slamsug botten också om du har sådan utrustning. Följ detta enkla schema och honorna lär bli romstinna efter några veckor. Om inte de vanliga vattenbytena triggar dom till lek så prova att göra ett vattenbyte men ersätt vattnet som du bytt med vatten som är kallare (3-10C). Om inte detta funkar så kan du börja göra vattenbyten varannan dag eller dagligen, tror dock knappast att du kommer komma hit innan de lekt.
C. adolfoi är inte känd för att lägga många ägg utan det blir oftast mellan 10-60ägg per lek. Om du får en stor lek råder jag dig att flytta föräldrarna till ett annat akvarium och låta ynglen växa upp några veckor/månader i lekakvariet. Släng i ett gäng alkottar för att förhindra äggen från att mögla bort, 1 alkotte per liter brukar vara bra. Fördelen med att låta ynglen växa i lekakvariet är att det finns massor med trevliga partiklar ynglen kan käka, sen så behöver du inte byta vatten lika ofta som om du skulle ha dom i ett eget akvarium, två gånger per vecka är lagom (ersätt med 24h gammalt vatten). Om du får en liten lek med ett fåtal ägg så kan du plocka upp dem och lägga dom i en liten glassbytta med syresten, släng i 2-3 alkottar. Byt vatten i byttan varannan dag och vänta tills de kläcks (4-6 dagar beroende på temp.).
Ynglen lever på sin gulesäck i två dagar men kan sedan ta mikromask eller artemia (detta gäller inte alla Corydoras yngel, men C. adolfoi hör till den skara som lägger stora ägg = stora yngel). Mata 2-3 gånger per dag.
Några frågor: Är du säker på att du har en av varje kön? Hur stora är dom?
*Edit* såg att du hade lite bilder på din Zoon, jag tycker de liknar C. duplicarius mer än C. adolfoi. Man brukar se skillnaden på det svarta bandet som löper på ryggen; duplicarius - tjockt band, adolfoi - smalt band. Dock så är en del lite tveksamma till denna identifieringsmetod. Det enda sättet att ursklija dom till 100% är att kolla mycket noga (förstoringsglas-noga?) på brösfenorna, C. duplicarius skall ha mycket mycket små "jack" på bröstfenorna. Antagligen så känns bröstfenorna lite sträva när man tar på dem, fast detta kan jag egentligen inte uttala mig om.