Hej Kensa och välkommen hit!
Jag har ett kar på 250 liter och till det har jag ett ytterfilter - Fluval 305. det är bra och kostar inte skjortan. Det brukar stå på filtren till vilken storlek på kar de passar till, men ta gärna en storlek större - det skadar aldrig. Ju mer filtervolym, desto bättre!
Jag köpte min första håv häromdagen! Har inte behövt någon innan.
Du behöver en doppvärmare. Det står också på till vilken storlek av kar de passar.
Du behöver en lång 3/4" slang och lite kopplingar om du inte vill springa med hinkar. Se här hur du kan göra för att byta vatten lätt.
Vattentester. Jag har JBL´s dropptester. Var snål och köpte stickor först men insåg att de inte är särskilt pålitliga. Jag har Ph, KH och nitrittest.
Bakteriekultur. Att tillsätta vattnet så att du undviker nitrittoppar och andra problem i början. Så småningom kommer det bli bakterier av sej själv i karet. Viktigt bara att ta det vääääldigt lugnt med inköp av fiskar! Typ två först och sen vänta två veckor och sen två till och vänta etc.
Ja, sen inredning och växter såklart! Det är ju det roligaste av allt (tycker jag)!