Rebecka skrev:
Hej!

Har i butiken råkat ut för en märklig sak. Har ca 20 pigga discus till salu i ett akvarium. Bruna, pidgeon blood, marlboro red och royal blue, mellan 5 - 8 cm.

Kom dit igårmorrse och fann ägg på pumpen!!! Ca 50 ägg räknade jag till.

Ingen av discusarna verkade vilja veta av romen och jag lät den vara kvar...

Nu idag på eftermiddagen såg jag att äggen var kvar, men ingen vaktade dom då heller. Några enstaka var mögliga, men flertalet fortfarande genomskinliga. Där inne såg jag att någonting rörde sig, så jag gjorde iordning ett litet akvarium inne i vår odling som jag storrengjorde och sedan fyllde med vattnet från discusakvariet.

Tog ut filtermaterialet ur pumpen och satte sedan ner den i det lilla akvariet.

Där är nu syresten och en doppvärmare på stabila 28grader. Hällde även i några droppar medicin för den anti-mögel/bakteriella verkan.

Äggen ser fina ut, men nu undrar jag om någon av er har erfarenhet av artificiell uppfödning av discusar???

Dom lever ju av föräldrarnas slem dom första veckorna och hur ska man kunna efterlikna det???

Har micromask, vinägermicro, artemia samt stora infusorier till förfogande.

Äggula?

Tapetklister?? ;)

Hej jag håller precis på med detta hemma så nu får du rykande färsk info haha jag gör som det står i back to nature boken vilket är följande .

du ska ta en skål som är vit i den skall du ta och hälla i ca 3 cm vatten från karet där dom var från början sedan sätter du ner en luftslang som skall bubbla cirka en bubbla i sekunden

skålen skall du ha flytande i det första karet eftersom då får du rätt temp lägg i romkornen och gör sedan inget mer förrän dom varit frisimmande ett par timmar då skall du ösa i nykläckt artemia i skålen det skall vara mycke så att ynglen inte kan missa artemian .

Låt artemian vara kvar med ynglen i ca 3 timmar sedan efter det så häller du alltihopa igenom en artemia sil som du har i en skål så att vattnet stannar kvar i silen så att inte ynglen dör

Därefter tar du och sköljer ur skålen där dom var från början med en svamp och sedan torkar du ur den sedan lägger du tillbaka den flytande i karet sedan tar du och håller silen upp och ner över där och så häller du vatten från karet över silen så att ynglen faller tillbaka .

Så fixar du ett vattenbyte på några sekunder du kan hälla i artemia så ofta du hinner men se till att byta vattnet igen efter ett par timmar

Jag började mata mina på detta sättet för några dagar sedan och det verkar funka fint dom käkar så det knakar

lycka till

Kom gärna med förslag ni med erfarenhet.

Spekulationer har jag så det räcker.

MVH/Rebecka

ha de