Nej det går inte att ta ett prov eftersom du för en sådan analys måste veta vad du letar efter. Du kanske har tur men jag och de som har hållit på länge kan nog räkna upp ett antal fall där fisken mått dåligt och dött och problematiken försvinnet i samma ögonblick som rötterna kommit ur akvariet. Mangroverötter fungerar för det mesta men ek - jag skulle aldrig frivilligt lägga i ek i något av mina akvarier. Jag har gjort det - sjödränkt skottsk ek - fick också betala för det misstaget. I träd finns många olika kolföreningar och framförallt terpener som kan vara väldigt giftiga. Du har aldrig funderat på varför eklöv inte bryts ner i en kompost på flera år och varför man normalt har eklöv för sig självt. Vidare så finns det två trädslag som brukar anses vara utmärkta för att bygga båtar av - ek och lärk - du har aldrig funderat på varför de är så motståndskraftiga mot angrepp som de är?

Du kan hoppas på tur men jag hade nog i det fallet köpt en trisslott (och uttnyttjat turen till att vinna) och köpt riktiga mangroverötter för pengarna.

MVH Lasse