Jaså minsann, en sluta röka tråd! Så trevligt!
Jag började "feströka" 1998, två år senare rökte jag dagligen. Sen dess har jag rökt ungefär ett paket om dagen, vissa perioder var jag uppe i två paket. Känner igen det som Tant Nancy skriver om den "älskade ciggen". Att vara utan den var inte aktuellt för min del. "Jag är rökare och det står jag för!" var nog mitt måtto skulle jag tro. Jag var den enda i min vänskapskrets som rökte, så man fick ständigt pikar. De gånger jag trots allt slutade röka så fick jag mycket stöd, men jag lyckades aldrig hålla upp i längden. Som mest klarade jag 1½ vecka, men en kväll när det var som jobbigast så klättrade jag ner från väggen och begav mig av för att köpa cigg. Det var givetvis jätteäckligt att röka den där ciggen, men efter några timmar var man fast igen...

Att ge råd och tips till någon som vill sluta röka är nog ganska omöjligt. Hur många av er rökare är inte medvetna av vilka konsekvenser rökandet kan få? Och hur många av er är inte medvetna om att ni borde sluta och att pengarna kan användas mycket bättre på annat håll? Det enda man behöver göra för att sluta röka är att bestämma sig, när man väl gjort det så lovar jag er att det int eär några problem att sluta röka.
Jag kan rekommendera er att läsa boken "Äntligen icke-rökare!", den är verkligen bra och ger mycket hjälp till att sluta hjälpa. Den hjälper en att inse att man ska sluta, utan att komma dragandes med massa skrämselpropaganda. Men för min del fungerade det inte att hämta motivation ur en bok.
Jag har nu varit rökfri i en månad hittils. Jag känner fortfarande "smärtan" i lungorna och kroppen suktar efter en cigg, men jag är inte det minsta intresserad av att köpa ett paket. Jag vill helt enkelt inte röka mer, och jag tänker aldrig mer göra det. Extremt härlig känsla kan jag säga, det slår nikotinruset med hästlängder!

Nåväl, det jag gjorde var att bestämma mig. Jag rökte upp paketet jag hade, sen slängde jag mina tändare och askkoppar. Jag sa ingenting till någon om att jag hade slutat röka! Kommentarer som "Men vad duktig du är Johan!" "Så bra att du äntligen har slutat röka!" "Hur går det för dig Johan?" är jag hellre utan. Att jag slutat röka är min ensak, det är inget jag vill diskutera med alla jag känner. I dag känner jag mig stolt över att jag inte röker. Varje gång jag gör något där jag normalt skulle ha rökt så känner jag bara hur härligt det är att inte röka. Vanorna sitter fortfarande kvar. När jag kommer hem från jobbet, eller från att ha handlat mat så sätter jag mig på en stol i köket framför köksfläkten. Men nu dricker jag ett glas vatten eller läser en tidning istället. Det är faktiskt riktigt härligt att kunna sitta där och varva ner, och INTE RÖKA :) I början när det kändes svårt så ringde jag min telefonbank för att kolla mitt bankkonto. Sedan gjorde jag en snabb överlagsräkning: Saldo - ((antal rökfria dagar) x 41 kr). Sen kommer man genast på bättre tankar igen :)