Kan inte låta bli att lägga mig i... Har skumläst vissa delar i tråden och vill gärna bidra lite:
- Syrebrist i vävnad kallas "ischemi". Vid ischemi i hjärnan riskeras skador efter ca 3 min (längre tid om kroppen är nerkyld). Vävnadsskador p.g.a syrebrist kallas "ischemiska skador", och är inte det samma som förrutnelse. Den tid det tar för olika vävnader att drabbas av ischemiska skador varierar beroende av vävnadstyp. Som lite extra information kan också sägas att den smärta man känner vid hjärtinfarkt eller kärlkramp är ischemisk smärta.
- Att naturen är grym är ju inget nytt (utan att gå in på den filosofiska diskussionen om vad grymhet ÄR), men att ange detta som skäl för att jaga eller bedriva djuruppfödning är inte hållbart. Jag är dock absolut inte motståndare till köttdjursuppfödning eller jakt som sådant, och skulle t.o.m själv gärna jaga om jag hade licensen.
Om inte annat behövs jakten för att hålla nere stammen av exempelvis rådjur då vi saknar tillräckligt med naturliga fiender till dessa i naturen - d.v.s stora rovdjur. Detta är ett argument som även jägareförbundet framhåller - men det håller inte när de i nästa andetag vill tillåta jakt på varg, lo och djärv för att "de tar för många jaktbyten". Till skillnad från tidigare inlägg här på zoopet, vill jag gärna ha varg runt knuten!
- Vad valjakten beträffar tycker jag det är svårt att tycka något om den. Är det ekologiskt motiverbart att bedriva jakt på vissa arter tycker jag det möjligtvis kan vara ok. Dock är jag lite tveksam - och då beroende av att jag är osäker på mängden lidande djuret utsätts för i samband med jakten.
Till skillnad från vanlig älgjakt eller råddjursjakt talar vi här om djur som väger något/några ton, och det bör vara rätt rejäla doningar för att ha ihjäl ett djur i den storleksklassen på ett snabbt sätt. Man har dessutom en träffyta som är blott en bråkdel av djurets hela storlek - OCH jakten bedrivs på öppet hav med ofta mycket kraftig sjögång.
- Och sist men inte minst vill jag tillägga att jag har en kompis som när han var liten enligt uppgift var mycket svår i maten. Han tyckte inte heller om fisk - men däremot "vita köttbullar" tills den dagen han fick reda på att det var FISKbullar han blev serverad.
Idag äter han snudd på allt, och provar gärna nya rätter.