Tack för ditt uttömmande svar! Du är ju som en levande bok! :)
Jag har ett 350-liters akvarium med inredning av rötter och växter. Bland annat två stora svärdsplantor som har stora blad (har inte sett några akvarieväxter med större blad så dem borde duga). Jag byter ungefär 25% av vattnet en gång i veckan och har i sånt där medel som renar vattnet från klor mm. För ca två månader sen köpte jag sju scalare privat, av en kille som påstod att det var så kallade "red back" och att föräldrarna till dem var viltfångade. Fiskarna var då ungefär 6-8 cm långa. Han hade haft dem i ett halvår och när han skaffade dem var de kanske några månader gamla. Nu borde de vara ungefär ett år och är cirka 8-10 cm långa. Jag tycker dock att man bara kan se en antydan till "rödhet" på ryggen. Borde inte det röda börja synas mer snart eller har jag blivit lurad? Jag har tittat på lite bilder på olika slags scalare och tycker att mina skulle kunna vara antingen "red back" eller "peru-altum".
Jag matar dem 3-4 gånger om dagen med allt möjligt - räkmix, fryst artemia, frysta mygglarver, frysta cyclops, flingfoder, ibland levande mygglarver, ärtor, räkor... ja, lite av varje. Dom är varken "feta" eller "spinkiga" så jag antar att jag gör rätt där. Dock upptäckte jag för ett par veckor sen att en scalare var rejält rund om magen. Kan den ha svalt en neontetra eller kan det vara något annat? Den verkar inte må dåligt på något sett.
Hur stora och gamla är de när de bildar par och lägger rom? Jag såg två scalare som fått yngel i en djuraffär och de var betydligt mindre än mina. Kanske för att de växt upp i mindre akvarium och fått mindre mat, eller för att de är en annan "sort" än mina? Mina bråkar rätt så mycket med varandra och jag har sett att de har "pickat" på bladen på svärdsplantorna efter jag har gett dom levande mygglarver, men det har inte blivit mer än så. Tanken har slagit mig att jag kanske har fått sju fiskar av samma kön. Kan det vara så? Vissa ser dock ut att börja få en puckel på huvudet (som jag har läst att hanarna får) men jag känner mig inte alls säker på att jag kan se könsskillnader på dem. Finns det nåt mer än puckeln på huvudet som säger att de är av ett visst kön?
Jag håller på med en C-uppsats så jag spenderar en del tid på bibliotek just nu, jag ska kolla vad jag kan hitta där!
Jag har haft akvarium i fem månader och scalaren är min favorit hittills... hehe.