Erik... skrev:
Tyvärr kan jag inte bidra särskilt till orginalfrågan eftersom jag inte är någon expert i ämnet, kan bara tillägga att jag vid 35 års ålder kan få kväljningar redan av tanken/lukten av vissa maträtter, vilket definitivt inte har något att göra med dess innehåll, lukt, smak eller etiska korrekthet, utan det kommer helt av aggressivt upprepat påtvingande.

ännu ett argument att inte tving barn att äta det de inte vill ha, men det är väll inte fel att tvinga de att smaka?

Erik... skrev:
Alla dessa vinklade argument försvårar allvarligt en seriös diskussion mot bättre djurhållning och lagstiftning om djurhållning, sensationalistiska djurrättsorganisationer har dragit ett löjets skimmer över hela djurrättsdebatten i hela västvärlden, (ungefär som FI gjort med jämlikhetsutvecklingen i Sverige, man kan knappt nämna ordet feminism utan att folk börjar skratta eller blir förbannade) folk i gemen har ledsnat, de vill ha billigt kött, de struntar i vad djurrättsorganisationer säger, det mesta från många av dem anses ändå som ovidkommande struntprat.

Jag tycker det är tråkigt att "bra" kött ska vara dyrare, även nu så finns det billigare mjölk från t.ex. Tysklan som jag aldrig skulle köpa. Vi måste värna om de svenska djurskyddslagaren. Jag köper oftast svenskt kött även om det är dyrare. Sedan säger jag inte att alla svenska djur har det bra, det finns många rötägg här i sverige också

Erik... skrev:
Att människan som djurart är omnivor och att animaliska proteiner ingått i vår föda sedan innan vi blev den djurart vi är idag tycker jag är argument starkt nog att inte experimantera med våra barns kosthållning på grund av en övertygelse, man kan producera animalisk föda utan påvisbart lidande för djuren.

Jag skulle inte heller våga ge mina barn vegankost, men det beror på att min kunska brister, jag är inte själv uppväxt på vegankost. Lägger man till mjölk och ägg blir allt lättare, eller hur?

Erik... skrev:
Jag tror en och annan etik-vegan skulle hålla med mig om de fick träffa några av de männislor som berövats en normal fysisk utveckling med alla de följdeffekter det kan få på grund av att deras föräldrar lyssnat experimenterande "vegan-kost-experter". Och sedan fick se några timmars ihopklippt film om hur djur dör naturlig död i naturen om de inte övermannas av ett rovdjur som är kapabelt att ge djuret en snabb relativt smärtfri död. Det rör sig ofta om dagar, veckor eller månader av enormt lidande, svält, sjukdomar, infekterade skador, osv. Jämfört med det har många (tyvärr långt ifrån alla) Svenska "köttfabriksdjur" det väldigt bra, även om de lever i inhägnader.

Jag tror att de som ger sina barn strikt vegankost gör det efter de har skaffat sig kunskap om den kosten. Jag tror ingen gör sina barn illa medvetet och BVC håller också koll på det. Sedan så är naturen grym, skulle jägarna sluta jaga så skulle vi ha många döda djur liggandes i skogen ända till rovdjuren kom till baka och vem vill ha en varg utanför knuten?

Erik... skrev:
Att helt undvika animaliskt protein gör inte mycket i kampen mot onödigt lidande, den mest betydande konsekvansen blir att veganen tycker att han/hon har rätt att slå sig för bröstet och säga: Titta hur duktig jag är!

Jag tror att det måste finnas en större övertygelse än att få säga till alla "se så duktig jag är"! För då kunde man äta kött i smyg:)

Erik... skrev:
Om man verkligen vill minska onödigt lidande för djur utan angagera sig i det politiska system vi har är det mycket effektivare att äta animaliskt protein som framställts med så lite lidande som möjligt, så att sådan produktion gynnas.

Detta håller jag med om, man måste försöka ändra djurskyddslagarna, men EU är en stor bromskloss som tycker sverige har för stränga lagar.

Erik... skrev:
Om man inte mår bra av äta kött ska man naturligtvis inte göra det, många skulle säkert må bättre av att äta mindre kött.

Vi äter för mycket kött och mättat fett. Detta är stort hot mot vår ekonomi, vi äter oss sjuka.

Erik... skrev:
Det är fantastiskt att folk angagerar sig mot djurs onödiga lidande, genom egen veganism och likande icke aggressiva/påtvingande metoder, och även om övertygade vegaber har svårt att ta till sig något av det jag skrivit så glöm iaf inte bort detta, veganism uppfattas av många som fanatism, och placeras av många i samma mentala fack (eller facket bredvid) som misslyckade aktivist-aktioner, alltså samma "låda" som andra fanatiska fenomen. Jag har själv inga problem att skilja på på de olika uttrycken för övertygelse, men den stora massan avfärdar lätt veganer som "knäppgökar", särskilt om de använder sig av barrnsliga argument.

Bara man pratar att man ska ge sina barn lite mer veg. kost så anses man som knäpp. I sverige äter vi kött och potatis.