PatrikS skrev:
Och detta är hur mycket CO2 som finns i San Franciscos kranvatten:

Som synes verkar det vara rätt lite ppm. Men det måste röra sig väl om upplöst i vattnet CO2, utan hänsyn tagen till hur många mistbubblor CO2 som finns, eller hur? Kranvattnet ser ju ut som en vitt bubbeldimma precis efter att man tappat det i hinken.

Jag satt just och tänkte på det. Har tidigare läst här på zoopet att kranvatten innehåller väldigt lite CO2, och att skälet till varför det bubblar efter vattenbytet snarare beror på att kranvattnet innehåller så mycket O2 att mättnad snart uppstår och syret från växterna ej löses upp. Ett av skälen till den höga syrehalten skulle vara en reningsprocess med ozon (tror jag det var). Ozonet sönderfaller delvis under processen, och resultatet blir syrerikt vatten.

När det gäller ppm i vatten, så måste det ju vara den lösta CO2 som är intressant (och enda mätbara). "Mist" är ju små bubblor (alltså gasform) och således inte en del av vattnet (härrör "ppm").
För övrigt skulle jag tro att det som ser ut som dimma i hinken är små luftbubblor - om du tittar på en hård stråle i en vattenkran ser man tydligt att den innehåller en hel del luft (eller hur man nu skall uttrycka det...).