Yngel växer ju olika fort, beror på vad man föder upp dem med , hur ofta de får mat och hur flitig man är med vattenbyten. Men man kan ana med kroppsformen och kikar man på analfenan så även om det inte bildats ett gonopodium så kan man se en viss skillnad.. Jag matar mina yngel enbart med artemia och det är ngt som gör att yngel växer ganska fort, då ser jag också skillnaden snabbare på könen. Att jag är snabb att separera ut honor är för jag vill ha koll på vilken hane jag ska para den med.. men sånt kan man ju strunta i om man inte är ute efter speciella anlag på sina fiskar.
Anlagen kommer från bägge föräldrarna och då också från andra generationer tidigare, så har mest att göra med dominanta anlag..
Inavel är ngt man vill undvika, men jag har guppy vars stammar jag inte förnyat på ett par år och inte sett ngn tendens till inavel än. Men är alltid bra att få in nytt blod. Men beror lite på om man har guppy i bara samma färg eller om man blandar. Har man väl en välfungerande grupp vill man inte heller få in parasiter och annat som så lätt kan dyka upp med nya guppy. Så är en balansgång detta med att få in nytt blod i en välfungerande grupp.
Men har du köpt guppy från början i olika färg så är de säkert inte alls släkt... så tror inte du behöver oroa dig för inavel än på länge,,,