Morellen skrev:Jag tycker inte att djurskyddsmyndigheten har kommit med rätt absurda förslag. Tex att alla hästar skulle ha ligghall. Bra tänkt men russen på Lojsta hed har klarat sig iaf i många generationer och vilket är egentligen naturligast för hästhållning? Att gå fritt i skogen och kunna söka lä och skydd vid trän elller att gå i hage med vindskydd?
Håller med om att det var ett dumt förslag. Lagar är alltid generaliserande och det är ju dumt när man missar viktiga undantag. Men det i sig är inget argument för att lägga ner Djurskyddsmyndigheten, utan det talar snarare för en utveckling av myndigheten som trots allt är väldigt ny.
Långås: Jag håller med om att det finns för mycket byråkrati i Sverige och att den dessutom kan ibland vara väldigt inneffektiv ibland. Men just djurskyddsmyndigheten tycker jag behövs. Det finns ingen annan instans som har som huvudsyfte att sätta djurens intressen i första hand och att värna om djurskyddet. Jordbruksverket ska ju syssla med sånt som har med just jordbruk att göra. Dessutom finns det många djur som inte har nånting med jordbruk att göra.