Oj det var många inlägg sen jag var här sist :eek:
Vad nån föreläsare än säger så anser jag att det är ett övergrepp att tvinga barn att äta något som de inte tycker om eller som de inte vill äta av känslomässiga skäl. Mat ska inte förknipas med tvång, maktkamp eller andra olustkänslor, utan det ska vara något positivt. Inte heller ska man förringa barnens känslor. Och jag blir väldigt upprörd när jag läser om såna gammaldags disciplinära teorier som inte har nånting med barnpsykologi att göra. Att strängt tvinga barn att äta mat som de absolut inte vill äta borde höra en svunnen oupplyst tid!
Beträffande olika typer av kost så finns det studier gjorda på vegetarian-och veganbarn som visar på att de är friska och utvecklas normalt. Så föräldrar till barn som inte vill äta djur behöver inte vara oroliga. En välbalanserad vegetabilisk kost innehåller all näring barn behöver. Det enda undantaget är att föräldrar till barn som växer upp på vegankost får se till att barnen får B12-tillskott för säkerhets skull.
Beträffande mjölk så är komjölk faktiskt inte så nyttig som det påstås vara. Den är slembildande och är ibland förknipad med både allergier och astma (det har tom stått i tidningen om det). Dessutom hämmar den upptaget av järn och ska därför aldrig förtäras ihop med järnrik mat. Istället ska järnrik mat ätas ihop med något som innehåller c vitamin, eftersom c vitamin gör att järnupptaget ökar. Visserligen innehåller mjölk calcium, men det finns det en del andra livsmedel som gör.
Nu kommer jag antagligen att få en del upprörda kommentarer för detta med mjölken, men jag har läst om detta och vet vad jag pratar om. Det är inte min avsikt att tala om för någon vad jag tycker deras barn ska äta eller inte äta. Givetvis ska ni låta era barn dricka mjölk om de vill det, men skulle de inte vilja det behöver ni inte bli oroliga för det. Alla däggdjur behöver ju mjölk i början av livet, men när man sen kan äta fastföda varför skulle man då få näringsbrist i fall man inte får i sig mjölk från en annan art? Absurt eller hur?
Kan tillägga att jag känner folk som har växt upp på vegokost och som är normala, fullt friska och intelligenta människor.
Måste fråga har du egna barn??:)