Lasse skrev:
Nu har du fått ta tillbaka allt som du har mer eller mindre idiotförklarat mig och Tropfrog för. Ovanstående stämmer heller inte. Du kan till exempel föra in hur mycket kalciumklorid eller kalciumsulfat som helst, trots att pH är 8,3. Inga som helst svårigheter att lösa. Används inom den s.k. Ballingmetoden inom saltvattensakvaristiken. Nu är det dags du tar tillbaks det också....

MVH Lasse

Ha ha där fick du mig allt! Jag formulerade mig klantigt igen, så klantigt att det blev ett direkt sakfel. Jag tänkte på kalkkrossmetoden, att den blir helt verkningslös. Visst självklart har du rätt, man kan lösa andra kalciumföreningar, kalciumsulfat har jag själv inte ens använt, så det tänker jag inte ens uttala mig om, men visst man kan tillsätta fler kemikalier. Självklart Lasse.

När vi är inne på formuleringar;

varför blir din "mikrohinna" på kalksten/kalkkross så pass hermetisk att det kalket slutar att lösa sig?
Vad var det för pH-värden du egentligen fick i dina tanganyika-lekkar?
Och var de verkligen fulla av kalksten?
Varför fungerar kalkkross metoden så ypperligt för mig, jag har använt det många gånger, och använder det nu, helt utan problem.