Erik
Visa det citat där jag hävdat att inget ammonium bildas vid anaerob nedbrytning via ammoniumfiering från bakterier. Du har inte en enda gång nämnt denna väg innan jag gick igenom den i ett av mina inlägg - du har bara nämt.
[COLOR=#ff0000]
[COLOR=#ff0000]grundläggande[/COLOR] fakta som att att det blir en [COLOR=red]nitratreducerande process i anaeroba miljöer, nitrat blir till nitrit och ammonium/ammoniak och kvävgas[/COLOR], [COLOR=#000000]Ni tjatar om svavelväte, men på ett tidigare stadium uppstår bland annat ammoniak, om man har högt pH.[/COLOR]
[/COLOR]
[COLOR=#ff0000][/COLOR]
Skall jag göra en kvävebalans på det organiska kvävet också? - den delen är så förb. liten i samband med ett pumpstopp innan svavelväte bildas att den knappt går att beräkna. Levande material innehåller ca 2,5 % kväve. För att få 100 mg/l ammonium i filtret så måste bakterierna fullständigt bryta ner och mineralisera 4 gram levande material och inte bygga in något kväve i ny bakteriebiomassa överhuvudtaget. Och detta i ett skitigt filter där svavelväte bildas snabbt. Den anaeroba nedbrytningsprocessen och mineraliseringen är effektiv men väldigt tidskrävande. En aerob nedbrytning med riklig tillgång på syre går 100 till 1000 tals gånger snabbare än en anaerob nedbrytning av samma mängd organiska material. I ett normalt akvarium är heller inte tillgången på organiskt kol så stor att tillväxttakten (och därmed nedbrytnings och mineraliseringstakten) blir snabb hos de heterotrofa bakterierna.

Förstår du inte att nedbrytningsbakterierna går från att använda syre som elektonacceptor tilla att använda nitrat och sedan när det är slut (vilket går ganska snabbt) använda sulfat som elektronacceptor. Det är samma bakterier som minreliserar en del av det organiska kvävet till oorganiskt ammonium , den största delen byggs in i ny bakteriebiomassa. Under denna process - innan någon större ammoniumfiering sker, går de över till att använda sulfat som ger svavelväte som restprodukt. Svavelväte är mångdubbelt mer giftigt för vattenlevande organismer än ammonium. Vårat tjöt om svavelväte bygger helt på vetskapen om att giftiga nivåer av det byggs upp mycket snabbare än några farliga ammonium/ammoniak nivåer vid pH kring 8,3.

Återgår till huvudfrågorna som jag kommer att bemöta varje mer inlägg från dig med. Vilka är det kalciumföreningar som är lösta i vattnet samt höjer pH?
På vilket sätt hindrar bikarbonat kalciumupptaget. Hur fungerar kalciumupptaget från vattnet hos fisk när blodkalciumnivåerna ligger så högt att de motsvarar ca 14 i GH. Hur mycket ammonium producerar de heterotrofa bakterierna per tidsenhet under anaeroba förhållanden?

MVH Lasse