Poul skrev:
TetraMedicas GeneralTonic har fungerat finfint för mig de två gånger jag råkat ut för cyano.

Jag vet inte om Tetra har ändrat på sin formula nu men General Tonic tillhör den medicin som man brukar avråda att använda ihop med Malawi. Det fick jag erfara samma dag som min förstfödda dotter kom hem.... Men å andra sidan det var för mer än 29 år sedan så de kanske har ändrat receptet......

Annars är inte idéen så dum eftersom blågröningar är mer släkt med bakterier än alger. Inom saltvattenstekniken har det funnits mediciner baserade på antibiotika för att bekämpa blågröningar (som för övrigt kan vara ilsket röda också). Jag vet inte om någon av de olika nitrofuran baserade medlen kan hjälpa men problemet med dem är ju att du slår ut det mycket av den bakteriella verksamheten med dessa preparat.

Den klasssiska metoden brukar ju annars vara att öka nitrathalten eftersom blågröningar anses missgynnas av detta. På sista tiden har dock det debbaterats en del om just denna gröna matta tillhör den typen av blågröningar som kan fixa eget kväve. Det verkar som just algen inte gör det men att det finns andra mekanismer ("mattutbredningen") som gör att de kan uttnyttja dessa mekanismer på annat sätt. Erfarenhetsmässigt brukar det dock fungera med att höja andelen kväve i förhållande till fosforn.

MVH Lasse