Hej

Patrik du har helt rätt angående varierande syrehalter och det beror inte bara på bakterieverksamhet och fisk. För att växa och leva behöver växter syre precis som oss i citronsyracykeln. Normalt - under belysning - så döljs det behovet bakom den kraftiga överproduktion av syre som fotosyntesen ger. När ljuset slocknar så försvinner "maskningen" och det vi kallar växternas respiration blir "synlig". Man kan tycka att den enorma överproduktion av syrgas som sker i ett väl beplantat kar skall räcka till under natten också. Så är inte fallet eftersom mycket av överproduktionen har transporterats upp i luften under dagen. Numera är det ju också så att man förespråkar lite bättre cirkulation än förr i tiden också vilket gör att syrgasöverskottet försvinner än mer upp i luften. (Det med cirkulationen och att utjämna syrgasnivåerna tror jag är än viktigare än vad som normalt anses. I en studie av koralltillväxt under kraftig belysning kom man fram till att behovet av kraftig cirkulation steg i förhållande till belysningsintensiteten om man ville vidmakthålla eller öka tillväxten. En av de mekanismer som föreslogs var svårigheten för de symbiotiska algerna att göra sig av med syrgas i den hastighet som behövdes eftersom syrgasövertrycket var för stort utan kraftigare cirkulation.)

Under natten sker ingen överproduktion utan konsumtionen av syrgas är den bestämmande faktorn för syrgasnivåerna. Jag hörde på 70 talet om tätt planterade sk holländska växtakvarium där syrenivåerna kunde vara ner på 0 frampå småtimmarna. Lägst är det givetvis sekunderna innan ljuset kommer.

Jag förstår vad du är ute efter. Det är också så att om du är rädd för ammoniumtoppar så kan faktiskt syrevariationerna ligga bakom dem också. Första steget i nitrifikationen (ammonium-nitrit) avstannar någon stans vid 3 ppm fri syrgas - andra steget (nitrit-nitrat) bromsas redan vid under 5 ppm. (normalt i ett 25 gradigt akvarium kan du ha ca 8 ppm syrgas vid jämnvikt (100 % mättnad) Får du väldigt låga syrenivåer under nätterna så stoppar du upp (tillfälligtvis) nitrifikationen och kan få en "ammoniumspik" som inte momentant ändras. Ammoniumproduktionen i karet är ju fortfarande relativt hög via bakteriernas ammonifiering under mörker även om produktionen av ammonium från fiskarna inte är lika kraftig som när de är aktiva.

Jag har några förslag - men ta dem för vad de är - idéeinriktningar
1: Nitrifikationen kan du lösa med ett "dry-wet" filter - då är du inte beroende av syrenivån i vattnet och nitrifikationen fungerar bra även vid låga syrenivåer under natten.
2: Du kan fortfarande använda en oxydator men ta en med lera så att du får mer syrgas och mindre "radikaler". Den ökade syrenivån under natten kommer att få din nitrifikation att fungera även nattetid och risken för ammoniumspikar minskas.
3:Se till att tidsstyra koldioxiden (jag förutsätter att du kör med pH styrning) så att du inte får ut någon koldioxid när det är mörkt och lufta eller öka ytcirkulationen under natten. Du kommer då iofs få pH svägningar men det kan du motverka genom att du först ser till att du ligger på ett KH kring 5 (innan koldioxidtillförsel). Normalt innebär detta ett pH kring 7,5. Låt din koldioxid styras av detta pH istället (7,5) för det som slentrianmässigt är styrpunkten (ca 6,5). Vad sker då. Jo när du tänder ljuset börjar växterna söka koldioxid. Det tar det lilla som finns i ditt vatten och det ersätts med koldioxid som finns "lagrat" i ditt KH (Karbonater och bikarbonater omvandlas till kolsyra som i sin tur går över till koldioxid och vatten) Denna process är pH - höjande och pH stiger upp över pH 7,5. Koldioxid går in via din pH styrning och växterna tar den nödvändiga koldioxiden från din tillsatta och allt balanseras kring 7,5 istället för 6,5. När ljuset släcks låter du blockera magnetventilen för koldioxitillsättning och styrsignalen får istället styra en cirkpump eller luftpump. Vid pH under 7,5 nattetid är de på - över avstängda. (du får använda något tidrelä med slutande och brytande funktion). Syrgaskonsumtionen nattetid är kopplad till koldioxidproduktionen som i sin tur är pH sänkande så därför kan du åtminstone i teorin använda din pH styrning även till att syresätta med luftning eller cirk nattetid.
Det som går emot "common sense" här är att styra på 7,5. Möjligt att du kan få en liten produktiossänkning men jag är inte säker och jag tror du vinner så mycket i stabilitet och minskad koldioxidförbrukning (alltså spillet) att det tar ut nackdelarna. Fiskarna bryr sig inte om det är pH 6,5 eller 7,5 så den delen spelar heller ingen roll. Vad jag däremot inte riktigt vet är om växterna får svårare att ta upp nitrat vid ett något högre pH och att det skulle påverka tillväxten.

Hoppas jag gett några idéer - återrapportera bara om du använder någon av dem (eller andra idéer)

MVH Lasse