Erik... skrev:
Jag kanske ska utveckla det, de vanliga aeroba (syrekrävande) filterbakterierna bryter ner ammonium/ammoniak till nitrit sedan till nitrat. Uppstår det en syrefri miljö så som när ett skitigt filter stannar, eller om botten blir alldeles för skitig til exempel så tar anaeroba bakterier över, de kan inte leva i miljöer rika på fritt syre, men de kan till exempel plocka syret från nitrat, och då bildas nitrit, och ammonium eller ammoniak beroende på pH-värdet. När nitrat och nitrit är slut bildas svavelväte, det var så många år sedan jag läste om det här så jag kommer inte ihåg vad den (de?) föreningen heter som ger svavelväte, det känns irrelevant.

Jag tog tyvärr för givet att Lasse och Magnus kände till detta mycket viktiga och grundläggande fenomen, jag såg det som så självklart att jag inte någonstans ifrågasatte det, jag blev bemött med totalt oförstånd när jag varnade om ammoniakbildning vid längre pumpstopp vid höga pH värden, (vid låga pH värden bildas det ammonium).

Om man har buffrat upp pH med natriumbikarbonat så att det säkert ligger kvar över 8 även om pumpen stannar och den Co2 som fiskarna producerar inte luftas ut så kan fiskarna få det riktigt jobbigt om pumpen startar efter för många timmar igen och formligen pumpar ut ammoniak i akvariet, även om svavelväteproduktion inte har hunnit uppstå.

Jag försökte påpeka denna risk tidigare i tråden, men Lasse och Tropfrog ville inte kännas vid det alls, jag fick bara frågetecken, nu vet jag varför, de kännde helt enkelt inte till fenomenet, de har inte fullständig bild av de viktiga grundläggande fenomen som praktisk kan uppstå och uppstår i ett akvarium, nu kanske de får det om det här var deras sista allvarliga kunskapslucka.

Erik

Du skall få en chans att gå tillbaka och läsa på och sansa dig och ändra vad du skrivit. Du kan också googla lite på mitt namn, Lasse Forsberg, Lars-Erik Forsberg eller söka på mitt namn i detta forum eller saltvattensguiden innan du anklagar mig för att inte känna till nitrifikation och denitrifikation. Denitrifikation går aldrig tillbaka till ammonium/ammoniak - den kan ta ett steg till nitrit i vissa lägen. Beskyll inte andra som jobbat som proffs med dessa frågor för att ha kunskapsluckor. Jag orkar inte nu ta tag i alla dina tokigheter. Jag vill bara ställa dig frågan - I saltvatten har man pH 8,3 som mål och man jobbar med många olika variationer av denitrifikation och aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig någon visat en ammonifiering av nitrat-nitrit. Varför om nu detta är grundläggande som du påstår att ammonium kan bildas via denitrifikation ingen annan än du som känner till det? Denitrifikationen ger kvävgas som restprodukt inte ammonium/ammoniak

MVH Lasse