Det är inte direkt standard att man kan röra runt i botten i ett väl inkört akvarium utan att vattnet grumlas, sen är det en väldig skillnad på att förstöra sikten och inte grumlas alls. Men visst, det finns akvarier där det grumlas väldigt lite, jag påstår inte något om någons akvarium, om man tar ett räkne-exempel, med lite grova gissningar: ett akvarium på 375 liter, 150x50x50 cm, 5 cm bottensubstrat, 15x5x0,5=37,5liter bottensubstrat, ska vi gissa att högst 10% av den volymen utgörs av vatten mellan kornen så har vi 3,75 liter vatten, det behövs väldigt lite grummel/fiskbajs för att få riktigt gosiga näringshalter i den lilla vattenvolymen. Visst det är grova gissningar, men man behöver inte vara särskilt smart för att räkna ut att det inte behövs mycket grummel/grums/bajs i de väldigt småvattenvolymer det rör sig om.

Sen tror jag de flesta håller med mig om att det är smartare att ha ett lite grövre substrat så att ammonium-stadiet sker nere i bottensubtratet där bara växterna kan ta upp det än att ha all nedbrytning i filtret så att ammoniumet hamnar i det fria vattnet där även alger och cyano kan ta del av det, även om man man kan ha i princip algfria burkar ändå. Filtret kan ta hand om det ammonium som fiskarna själva bidrar med direkt till vattnet.