Tropfrog skrev:
Ja, du anser precis som jag att frågeställaren har fått svar på frågan för länge sedan. Den saken är nog avsevärt fler än du och jag överens om. De sista sidorna har däremot närts av felaktiga påståenden och en total ovilja att inse felaktigheterna och lära sig nya grejor för ökad förståelse.

Nu är det du som sysslar med personangrepp igen, det ska alltså vara ditt monopol, eller ska jag börja igen?

Tropfrog skrev:

Angående ursprungsfrågan så finns det två metoder, den ena ger ph runt 7, den andra runt 8. Den ena kräver att man skrubbar sten, den andra tillsats av kemikalier. Vilken man väljer är upp till var och en, fiskarna lär inte klaga i något av fallen. Men detta har jag nog redan redovisat minst två gånger i tråden?

Det kräver inte att man skrubbar kalket, om man har tillräcklig yta. Ja, det är upp till var och en, om man behöver höja pH och KH för vanliga fiskar eftersom man har ett extremt mjukt surt vatten finns ju risken att man inte kan hålla växter, och huruvuda alla fiskar mår bra helt utan kalciumföreningar i vattnet har du inte bevisat någonting, du/ni har gissat. Det kanske inte är så att fiskarna behöver "en aktiv jonpump" för att ta upp kalciumföreningar via gälarna, kalcium är ju i sötvatten ofta betydligt vanligare än natrium.

Tropfrog skrev:

Hurvidare det är ett språkfel eller inte vill jag inte gå in på, jag är ingen lingvist. Det var du som tog upp "både ordet "språkligt" och "brukligt". Att kalla kalciumföreningar för kalk är väl oftast rätt, eftersom den absolut vanligaste kalciumföreningen är just kalk. I vattnet finns det dock inget som heter ''kalkhalt", och det är väl vatten vi diskuterar? Calsium är inte ph höjande oavsett vad din lingvist skulle säga, försök att kolla med en kemist istället.

Har du för lågt pH och behöver komma upp i ca 7 kan du använda kalkkross, om du använder tillräckligt mycket

Tropfrog skrev:

Inte alla kalciumföreningar höjer ph när de löses i vattnet. Varför...Jo, för att det är karbonater som höjer ph INTE kalcium. Mer rätt skulle vara att säga att lösta karbonatföreningar i vattnet höjer ph.

Har du för lågt pH och behöver komma upp i ca 7 kan du använda kalkkross, om du använder tillräckligt mycket
Tropfrog skrev:

Sen har vi ju problemet med microhinnan som består av alger och bakterier, detta är också ett välkänt fenomen. Men ändå vägrar du att se att så är fallet.

Har du för lågt pH och behöver komma upp i ca 7 kan du använda kalkkross, om du använder tillräckligt mycket + mikrohinnan/biofilmen blir minimal vid allt annat än extrem belastnig om biofiltret fungerar som det ska.

Tropfrog skrev:

Jag vet inte vad "de vanliga rekomendationerna" är. Men jag antar vattenbyte var 14e dag eller oftare. Med kh 14-16 så misstänker jag mätfel som en klart mer trolig anledning till ph fallet. En så bra buffert förbrukas knappast inom ett par veckor i ett normalbelastat akvarium, ialafall inte så mycket att ph faller till kalklösande nivåer.

Du verkar missta mig för ett klantskalle med en bit handsvettig pH-remsa, jag vet vad som händer, jag har hög konsumtion av kalciumkarbonater i flera av mina akvarier. Trots regelbundna vattenbyten utgörs skillnaden mellan snabbt eroderande snäckskal och helt erosionsfria snäckskal på mina levande snäckor av just tillsats av snäckskalskross.

Ha de!