Mina krossar jag då inte mot rutan... Det är tänkbart att det går, men jag skulle få ta i mer än jag vill göra mot glas. Jag krossar dem definitivt inte mellan tummen och pekfingret. De är klart hårdare att krossa än, säg, en genomsnittlig lecakula.
Jag har väldigt mycket kalk & högt pH, och då de flesta snäckor skaffar sig tjockare skal om de har gott om kalk är det tänkbart mina är extrat tjockskaliga.
Det kan också röra sig om olika stammar. Vissa rapporterar t.ex. att deras MSS'er blir upp till 4 cm, men ingen jag nånsin haft, oberoende av befolkningstäthet, födotillgång, och salthalt, har blivit mer än 2.5cm.
Upptäckte f.ö. när jag skulle fota mina MSS'er att jag har Tusensnäckor (Hydrobia eller möjligen Potamopyrgus) i akvariet.
EDIT: Nån som vet hur man ser skillnad på Hydrobia ventrosa och Potamopyrgus antipodarum? Nån östersjö-ekolog in the house? Jag TROR mina tusensnäckor är P. antipodarum, men det vore kul att veta säkert eftersom P. antipodarum förökar sig partenogenetiskt precis som MSS'erna gör.