Äppelsnäckor ja, de fungerar fint med kampfisk och utan något krångel, har tre som vuxit som galningar och dessutom börjat föröka sig. :)
- Wow, hur stora blir dom egentligen? :/ På ett ungefär liksom?
Jag skulle tro att du behöver säg en 500 kronor kanske. Det är i överkant MEN det är bättre att räkna över än att man blir förvånad av att det blir dyrt.
-500kr? Men det blev ju inte så väldans dyrt!:) Jo jag vet, jag räknar alltid i överkant, blir lättast så...:p
Just med tanke på nitrit och tungmetaller känns det säkrast med i alla fall ett vattenpreparat som tar bort klor och annat hemskt för fiskarna i vattnet, alternativt att man vid vattenbyte häller upp ett par spänner kvällen innan som står över natten [har personligen inte möjlighet till detta eftersom jag har flera akvarier och dessutom lägenhet.. men om du har plats och kan göra det är det klart att det funkar!] och som man häller i nästa dag. :)
- okej men då köper jag nog ett vattenpreparat(minst 1) :) Vill ju inte att firren ska dö så fort den hamnar i akvariumet!:(
Rot är bäst att köpa, jag hade turen att hitta en björkrot ute i naturen som legat i en bäck länge länge, även stenen hittade jag där, men man kan aldrig vara nog försiktig som platyyngel skriver så köp den vet jag.
-Får väl ta och slänga i en rot i dammen som ajg har här i närheten och ta upp dne om ett par år...nej skoja bara, men skämt åtsido. Jag kanske kan ta på mig ett par gummistövlar och sen gå och vada runt där i vattnet(i dammen) och leta ifall det ligger ngn rot eller trädgren däri.. :confused: :p
Fast det är helt upp till dig om du ens vill ha rot, man måste ju inte ha en om man istället håller koll på vattenkvalitén. Men de ger ju nyttiga bakterier fast gör vattnet lite gulare. Rätt fint enligt mig men men, smaken är som baken.
- Mm, jag vill gärna ha en rot, låter fint och så tror jag(inbillar mig säkert men ändå) att kampfisken kommer trivas bättre om det finns en rot i akvariumet:p
Blir vattnet gulare :/ det visste jag inte... Får hoppas jag gillar det :p ;)
Om du med pump menar en slamsugare [akvariedammsugare typ] så har jag en extra som du kan få för fraktkostnad!! :D
-Åh va bra! :D *lycklig* Fast som sagt...har väldigt snålt med pengar just nu... så försök behålla dne i typ 1½ månad? Sen aksnke jag kan köap den av dig :D