Ja honan föder 1-3 yngel om dagen o detta kan hålla på ett tag, så yngel i kullen är olika stora. Detta är en jätte trevlig liten fisk som kanske inte är så vacker, men jag är mycket förtjust i den... Man kan ha relativt många i ett litet akvariuym då de är så pass stillsamma om man bara är noga med vattenbyten. Mina går i ett akvarium på 35 liter.. de har inga anspråk på mkt plats... Men man får ju hålla efter gruppen så det ändå är rimligt många. Men detta är inte så vanlig ungfödare och finns säkert både affärer och akvarister som är intresserade om du får för många fiskar.

Jag har tidigare haft Dvärgtandkarp i oinredda akvarium, men nu går de i ett vanligt med bara lite sagitaria i grusen, hornsäv som flyter runt, java massa och lite flytväxter. De rör inte sina yngel men ynglen tycker om att kunna gömma sig lite i början iallafall. Så inredningen brukar vara det minsta problemet, mina har inte ens pump...

Svårast brukar det vara att få tag i dem, svårt i butik.. så enklare via forum som detta eller på auktioner. På Spångas stor auktion igår tror jag där fanns 3 påsar med Dvärgtandkarp...

Hälsn Robban