Tropfrog skrev:
att calsium är en beståndsdel i kalk är jag helt enig om, om det nu är det du menar?? Faktum kvarstår att kalsium är helt ph oberoende, samt att det aldrig förekommer caco3 som löst form i vatten, bara som fast form.
Kalk är vad man skulle kunna kalla populärnamn på Kalcium, sen att ordet kalk används i lite vidare sammanhang, lite slarvigare är en annan sak, att kalk/Kalcium oftast förekommer i föreningar med andra ämnen och man ofta bara säger kalk (som i kalktillskott) eftersom det är det man vill åt, även om det är i förening med andra ämnen. Eller att folk säger kalk om kalkgrus, kalksten, eller vad det nu kan vara. Kalcium är alkaliskt. Men det är alltså det hårklyveri av ordbetydelse att man ofta använder ordet kalk slarvigt du syftar till?
Tropfrog skrev:
Att fiskarna skulle må dåligt av ett konstant stabilt ph på runt 8 håller jag inte med om. Det är det absolut vanligaste vattnet i fiskodlingar, såväl för akvaristik som för matproduktion. Undantaget är odling av ett fåtal extremt survattenlevande arter, men där lär kalksten i vattnet inte vara bra heller. Stabilitet är viktigare än exakt rätt ph, därför är basiska vatten med hög alkalinitet (kh) det absolut bästa för nästan alla fiskar.
Jo det är ju en gammal villfarelse att fiskar från små vattendrag skulle ta skada av pH skiftningar som är mycket mindre än de som förekommer i naturen. pH-värdet skiftar ofta extremt i mindre vattendrag. Det skiftar en del naturligt i större vattendrag också.
Tropfrog skrev:
Förhållandet mellan amonium och amoniak är ph beroende, det stämmer. Men man måste ner i ph under 6 under en tid för att amonium skall accumuleras och riskera amoniakförgiftning vid bikarbonattillsats. Här kommer givetvis kalk i vattnet leda till samma sak, fast inte lika allvarligt. Undantaget är förståss inkörningen, då viss mängd amonium/amoniak tillfälligt accumuleras. För att det skall vara ett relevant bekymmer här så krävs riktigt fett belastade system. I fiskodlingar och vinterförvaring av koi kan amoniakmätning vara nödvändigt, i vanliga akvarium räcker det dock med nitritmätning vid inkörningen, och nitrit är ph oberoende.
Ammonium/ammoniak kan även uppstå vid övermatning, om pumpen går sönder, sätt igen, eller rengörs på ett felaktigt sätt, elavbrott, någon större fisk som dör, osv.
Tropfrog skrev:
Tack!! Som du kanske såg så googlade jag upp ett flertal källor själv. Att man inte har hört talas om något är knappast lika med att det inte existerar, här saknade jag kunskaper som jag nu har tillgodosett mig genom egna och din mycket bra länk.
Däremot så ser jag ingenstans att tillsats av bikarbonat skulle leda till kalsiumbrist hos fiskarna, men där har jag som sagt skickat ut en förfrågan som jag snart får svar på. För de som ändå vill hålla ett högt ph och tror att kalsiumbrist är ett relevant problem vid bikarboanttillsats kan ju köpa kalsiumklorid och kombinera med. Själv tror jag att det är ytterst onödigt, då våra sötvattensfiskar förmodligen har sin största källa till kalsium i maten. Din fyndiga kommentar om min kunskapsnivå bjuder jag på, men hoppas att du inte känner dig nödgad att ta till den igen.
MVH
Magnus
Det var inte menat som en känga, ser nu att det verkar så, klantigt av mig, sorry! Jag var slarvig.
Fortfarande mycket förbryllad och nyfiken på din tolkning av ordet kalk, för om man syftar till Kalcium säger man på svenska just ordet kalk, även om Kalciumkarbonat(tex i form av kalksten) som jag stoppar i akvariet i princip bildar andra ämnen när det kemiskt löser sig i vattnet. Det är fortfarande kalk/Kalcium man är ute efter att tillföra akvariet, de andra ämnena för att bilda nya föreningar finns ju redan normalt i akvarievattnet, om man verkligen behöver behöver höja pH och KH.